Opis
Diagnoza Psychologiczna w
Psychoterapii

Psychotec i Centrum Szkoleń Psychoterapeutycznych zaprasza na intensywne szkolenie skierowane do psychologów i psychoterapeutów, koncentrujące się na praktycznych aspektach diagnozy psychologicznej w procesie terapeutycznym.
Daty spotkań
Moduł I 16.10 godz 18.00
Moduł II 21.10 godz. 18.00
Moduł III 28.10 godz 18.00
🎯 Dlaczego warto?
Każdy proces psychoterapii rozpoczyna się od diagnozy. To etap niezwykle ważny, a jednocześnie wymagający – zarówno pod względem merytorycznym, jak i emocjonalnym. Od jakości rozpoznania zależy dalszy przebieg terapii: adekwatny dobór metod, ustalenie realistycznych celów oraz zrozumienie zasobów i ograniczeń pacjenta.
Trafna diagnoza to nie tylko zestaw testów – to umiejętność połączenia danych z wywiadu, obserwacji i narzędzi psychometrycznych w spójną całość. Właściwe rozpoznanie chroni terapeutę przed błędami takimi jak:
-
pominięcie istotnych ograniczeń pacjenta,
-
nadmierne skupienie na objawach bez uwzględnienia szerszego kontekstu,
-
brak rozpoznania czynników podtrzymujących trudności.
Umiejętność prowadzenia konsultacji diagnostycznych, posługiwania się standaryzowanymi narzędziami oraz krytycznego myślenia diagnostycznego daje terapeucie pewność siebie i profesjonalizm – niezwykle ważne zarówno dla niego, jak i dla pacjenta, który potrzebuje poczucia bezpieczeństwa.
🎓 Cele kursu
Uczestnicy szkolenia zdobędą:
-
wiedzę o tym, jak przeprowadzić kompletny wywiad diagnostyczny i jakie pytania zadawać,
-
umiejętność prawidłowej obserwacji pacjenta i interpretacji jego zachowań,
-
praktykę w diagnozie funkcji poznawczych i intelektualnych,
-
znajomość zasad stosowania i interpretacji najczęściej wykorzystywanych kwestionariuszy osobowości,
-
zdolność tworzenia konceptualizacji przypadku w nurcie CBT – czyli mapy rozumienia problemów pacjenta,
-
pewność w łączeniu danych z różnych źródeł i formułowaniu trafnych wniosków diagnostycznych.
📚 Program szkolenia
🔹 Moduł 1 – Wywiad i obserwacja. Ocena poziomu intelektu i funkcji poznawczych
(prowadząca: mgr Małgorzata Kosak)
Moduł poświęcony jest podstawowym, ale kluczowym narzędziom diagnostycznym: rozmowie i obserwacji.
-
Jak konstruować pytania diagnostyczne i rozwijać rozmowę?
-
Jak tworzyć i weryfikować hipotezy kliniczne w trakcie wywiadu?
-
Jak wykorzystać obserwację jako źródło informacji o wewnętrznym funkcjonowaniu pacjenta?
-
Jak badać funkcje poznawcze i różnicować deficyty organiczne od psychicznych?
-
Jak interpretować wyniki testów w kontekście czynników zakłócających (leki, alkohol, choroby somatyczne)?
Narzędzia praktyczne: Skala Inteligencji Wechslera, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Test Bender Gestalt.
🔹Moduł 2 – Diagnoza osobowości w pracy klinicznej
(prowadzący: dr hab. Lech Żukowski)
Osobowość pacjenta kształtuje jego funkcjonowanie i ma kluczowy wpływ na skuteczność terapii.
-
Diagnoza osobowości w oparciu o standaryzowane narzędzia psychometryczne.
-
MMPI-2 – szerokie spektrum funkcjonowania i zaburzeń.
-
NEO-PI-R – analiza osobowości w ujęciu Wielkiej Piątki.
-
Test Niedokończonych Zdań Rottera – odkrywanie treści nieuświadomionych i postaw.
-
Łączenie wyników testowych z obserwacją i wywiadem – tworzenie wieloaspektowego obrazu pacjenta.
-
Ograniczenia i pułapki interpretacyjne – jak ich unikać.
🔹 Moduł 3 – Konceptualizacja przypadku w psychoterapii CBT
(prowadząca: mgr Bernadetta Homik)
Ostatni moduł poświęcony jest przełożeniu wyników diagnozy na konkretne strategie pracy terapeutycznej.
-
Jak rozpoznać mechanizmy zaburzenia poprzez analizę okoliczności jego pojawienia się?
-
W jaki sposób historia życia pacjenta wpływa na jego obecne funkcjonowanie?
-
Jak przekonania z dzieciństwa kształtują obraz siebie i świata w dorosłości?
-
Dlaczego pacjenci podtrzymują swoje przekonania mimo kontrdowodów?
-
Jakie przekonania podtrzymują aktualny problem i jak je identyfikować?
Efekt: uczestnicy nauczą się tworzyć mapę problemów pacjenta, czyli konceptualizację CBT, stanowiącą podstawę skutecznego planu terapii.
🧩 Metody pracy
-
interaktywne wykłady,
-
ćwiczenia warsztatowe,
-
analiza przypadków klinicznych,
-
praca z testami psychometrycznymi,
-
mini-superwizja i omówienie przykładów z praktyki prowadzących.
👩🏫 Kadra prowadząca
-
mgr Małgorzata Kosak – psycholog kliniczny, specjalistka diagnozy neuropsychologicznej i psychologii zdrowia.
-
dr hab. Lech Żukowski – wykładowca akademicki, ekspert psychometrii i psychologii osobowości, autor publikacji naukowych.
-
mgr Bernadetta Homik – certyfikowana psychoterapeutka CBT, praktyk kliniczny, prowadząca szkolenia z zakresu diagnozy i terapii poznawczo-behawioralnej.
📅 Organizacja kursu
-
Czas trwania: 3 spotkania, łącznie 9 godzin dydaktycznych.
-
Forma: online lub stacjonarnie (Rzeszów).
-
Materiały: prezentacje, arkusze testowe, przykłady przypadków.
-
Certyfikat: po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat specjalistyczny Psychotec.
💡 Dlaczego ten kurs?
-
Nauczysz się prowadzić diagnozę krok po kroku – od wywiadu po konceptualizację CBT.
-
Poznasz i przećwiczysz stosowanie najważniejszych testów i narzędzi diagnostycznych.
-
Zdobędziesz pewność w procesie kwalifikacji pacjenta do terapii.
-
Otrzymasz wiedzę od ekspertów i praktyków, którzy na co dzień pracują diagnostycznie i terapeutycznie.
📌 Zapisz się już dziś i zdobądź kompetencje, które zwiększą skuteczność Twojej pracy terapeutycznej.
Prowadzący

mgr M. Kosak
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie. Ukończyła Całościowe Podyplomowe szkolenie w podejściu systemowo – psychodynamicznym przygotowujące do uzyskania Certyfikatu Psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Psychologicznego organizowane przez Klinikę Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Collegium Medicum UJ w Krakowie. Pracuje jako diagnosta psychoterapeuta w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i Poradni Zdrowia Psychicznego, prowadzi psychoterapię indywidualną i grupową dzieci i młodzieży, a także systemową terapię rodzin. Od wielu lat prowadzi dziecięce grupy terapeutyczne zarówno dla młodszych dzieci jak i starszych realizując programy terapeutyczne pt. „Miasteczko”, „Kraina”. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego , pracuje pod stałą superwizją zarówno indywidualną jak i grupową. Stale podnosi swoje kompetencje zawodowe poprzez udział wielu szkoleniach i konferencjach dotyczących psychoterapii.
dr hab. Lech Żukowski
Psycholog, psychoterapeuta, doktor nauk prawnych. W pracy psychoterapeutycznej wykorzystuje podeście integracyjne. Ukończył m. in. Uniwersytet SWPS w Warszawie na wydziale psychologii, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego- studia podyplomowe z zakresu psychoterapii.
Specjalizuję się w psychoterapii indywidualnej młodzieży i dorosłych ze spektrum: – zaburzeń nerwicowych, związanych ze stresem i pod postacią somatyczną (m .in. zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenia adaptacyjne), zespołów behawioralnych (m. in. zaburzenia odżywania), zaburzenia osobowości (zaburzenia preferencji seksualnych i identyfikacji płciowej), terapia wspierająca osób z zaburzeniami nastroju (depresja, CHAD). Pracuję też w języku angielskim.
mgr Bernadetta Homik
Dlaczego warto?
-
Uzyskasz pewność siebie w pracy terapeutycznej, dzięki znajomości narzędzi i metod diagnozy,
-
Nauczysz się tworzyć spójną i pogłębioną diagnozę psychologiczną, która zwiększa efektywność terapii,
-
Poznasz praktyczne metody pracy diagnostycznej w perspektywie psychoterapii poznawczo-behawioralnej,
-
Zdobędziesz umiejętność dostrzegania nie tylko objawów, ale także szerszego kontekstu funkcjonowania pacjenta.


Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.